Tips edit template designer code baru

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.





Ramai yang merungut katanya susah nak edit blog dengan coding baru blogger ni. Hm sebenarnya tak susah. Mula-mula pun saya ingat susah. Rupanya tak. Lepastu tengok, godek-godek, sebenarnya sama je nak mengedit code. Jangan keliru dengan coding yang dah macam page source.

MENGGUNAKAN CTRL+F

Act, yang CTRL+F ni saya baru tahu lepas Kak Nabila Medan bagitahu. Ahahahaha patutlah selama ni saya nak cari code dengan cepat tak jumpa. Rupanya caranya dah lain. Nak tahu macam mana??

1. Awak klik dalam kotak Edit HTML tu, lepastu tekan CTRL+F dan kotaknya akan keluar macam ni :


Macam tu lah kotak yang akan keluar. So senang lah nanti nak cari code dekat mana-mana je.

MENGEDIT BLOG


Kalau korang tekan segi tiga terbalik dekat anak panah yang saya tunjuk tu, code nya akan mengembang kan? maksudnya lebih meluas dan lebih banyak code. And dekat situ untuk bahagian mengedit blog contohnya macam post title, sidebar title, post footer, blockquote dan macam-macam lagi. Dekat situ sahaja bahagiannya. Dia dah tempatkan sendiri. Kalau tak dulu dia hanya ada dalam satu kotak kan? Code sekarang dia dah bahagi-bahagi kan tempat.

PREVIEW TEMPLATE


Haaaaaaaa! Yang ni baru. Selalunya, yang dulu dulu punya coding sebelum bertukar jadi baru, kita boleh preview blog dan akan bukak dekat new tab kan? Sekarang tidak lagi ye anak anak. Kihkihkih, bila kita preview template, dia akan view dalam kotak yang sama dan dalam tab yang sama. Yang paling penting ni! Korang kena ingat, bila dah TEKAN PREVIEW TEMPLATE DAN TEKAN EDIT TEMPLATE SEMULA, misal kata korang corak tu tak berapa nak cantik, dan tukar kan kepada asal, korang tak boleh nak undo ((right klik --> undo)). Kalau dulu boleh kan? Sekarang tidak lagi. Sebelum edit apa-apa. Korang backup dulu code lama. Hati-hati ye!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selepas ]]></b:skin> korang boleh abaikan. Takpayah usik pun takpa. Sebab dekat situ bahagian untuk apa tah saya sendiri taktahu. Hahahha >.< Itu jelah bahagian yang penting. Tutorial yang dekat google orang dah banyak buat tu, masih sama dan korang masih boleh gunakan. Jangan terlalu serabut dan keliru dengan coding baru ni. Sebenarnya................................................... sama saja~~~


7 comments:

  1. Nasib baik akak buat bagitau cara nak guna CTRL + F dekat Edit HTML baru ni. Patutlah cari tak jumpa. Hehe, thanks akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. izyan rasa pun ramai yang taktahu pasal tu. haha

      Delete
  2. tq for da tips..akak memg xtau part nk tekan CTRL + F tu

    ReplyDelete
  3. kite pnh try tkn CTRL+F tu tp x jumpa jugak coding :( da rase mls nk edit lg.. btw, kite new follower kat sini. jemput la jenguk page kite yg ala kadar tu :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang setengah template ada coding nya yang tak sama :)

      Delete
  4. Salam singgah. Thanks bagi tunjuk ajar. Follow #4007. studioous.blogspot.com

    ReplyDelete