Dugaan itu pasti akan datang



Assalamualaikum.
Ya Allah, dugaan apa lagi yang Kau berikan padaku. Hanya mampu bersabar dan kuat mengharungi nya. Kita hanya insan biasa, hamba yang khilaf, hamba yang selalu melakukan dosa. Bila harini kita sedar, esok buat lagi. Hmm sampai bila rasanya dan sampai bila nak berubah. And saya type ni pun sebab saya tujukan dekat diri saya. Bukan untuk awak semua. Hm jangan terasa ye.

Setiap dugaan pasti ada hikmahnya. Walaupun kita tak nampak, tapi kita akan tahu satu hari nanti. Bersyukur lah kerana masih ada dugaan yang menimpa diri kita. Kerana Allah masih sayang dan mengingati diri kita. Dugaan mengingati kita kepada Maha Pencipta menjadikan kita lebih bersedia pada nikmat yang akan datang supaya tak leka.

Allah tidak berlaku kejam kepada kita. Allah memberi dugaan yang kita sendiri mampu untuk menjalaninya. Allah juga ingin tengok betapa tingginya kesabaran dan keimanan kita kepadaNya. Indahnya dugaan Allah menyapa. Sekurang-kurang nya kita masih ada masa untuk muhasabah diri setiap kali dugaan datang.

Setiap kali dugaan ada, mesti kita rasa sedih. Nak luahkan dekat kawan, mungkin boleh melega kan sedikit sedih. Tapi jangan tunjuk kesedihan kita depan orang, tapi tunjuk kesedihan kita dekat Allah. Allah pasti mendengar. Allah tidak pernah tidur dan sentiasa mendengar rintihan hambaNya. Sabar itu indah. Sabar itu segala kekuatan. Sabar itu ada hikmahnya. Wallahua'lam. Maaf kalau ada tersalah type, atau tersalah info.



Dalam hadits kudsi Allah berfirman "Pergi lah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana aku ingin mendengar rintihannya" (HR Thabrani dari Abu Umamah)

No comments:

Post a Comment